Yritysten palveluiden toteutus ja markkinointi

Tällä sivustolla käsiteltiin omissa artikkeleissaan puutarha-alan yritysten tarjoamia konsultointipalveluita ja sitä, kuinka yritykset voivat tuottaa erilaisia palveluita asiakkaille. Tässä artikkelissa keskitymme hieman tarkemmin palveluiden markkinointiin ja siihen, minkälaisia keinoja konsulttipalveluissa on mahdollista hyödyntää, jotta asiakkaille saataisiin paras mahdollinen kokemus yrityksestä ja sen toiminnasta.

Konsultointi on henkilökohtaista palvelua

Ne, jotka palkkaavat konsultin avustamaan tehtävässä kuin tehtävässä, odottavat saavansa henkilökohtaista palvelua ja ainutlaatuista työnjälkeä. Onkin tärkeää, että asiakas tapaa konsultin ja saa mahdollisuuden keskustella tämän kanssa omista toiveistaan ja mieltymyksistään. Tämä ei välttämättä vaadi suoraa henkilökohtaista tapaamista, vaan esimerkiksi etäyhteyksien avulla erilaiset videokeskustelut ovat hyvä vaihtoehto varsinkin silloin, kun välimatkat ovat pitkiä.

Kun kyse on esimerkiksi pihasuunnittelusta ja oman puutarhan rakennuksesta, on hyvä, että konsultti vierailee myös paikan päällä ainakin kerran. Asiakas on pidettävä keskustelussa mukana alusta alkaen ja hänelle on esitettävä projektin kustannusarvio yleensä mieluiten jo heti alussa. Konsultin on myös jatkuvasti kuunneltava asiakkaan toiveita ja mahdollisesti kerrottava oma näkemyksensä toteutuksen kannalta. Vaikka kaikkien tapaamisten ei tarvitsekaan tapahtua kasvotusten, on tärkeää, että asiakkaalle jää sellainen kokemus, että hänen mielipiteitään ja toiveitaan kuunnellaan.

Markkinoinnin avulla tuotteet liikkeelle

Oli kyse sitten palveluiden myynnistä tai varsinaisten tuotteiden, kuten esimerkiksi kukkien tilauksesta, on markkinointi olennaisessa asemassa. Markkinointi on paljon muutakin kuin mainostusta. Esimerkiksi kilpailtu nettikasinoala on sellainen, että uudet kasinot pyrkivät saamaan asiakkaita erilaisten bonusten ja etujen avulla. Vaikka osa pelaajista ei kasinolle jäisikään, saa kasino kuitenkin vierailijoita ja näkyvyyttä. Kyseessä onkin eräänlainen mainoskikka, josta myös monet muut yrittäjät voivat ottaa oppia. Samaan ovat turvautuneet monet muutkin yritykset, jakamalla esimerkiksi ilmaisia ämpäreitä.

Puutarha-alalla mainostuote voi olla jokin sellainen, joka ei aiheuta yritykselle liikaa tappiota, mutta kuitenkin riittää herättämään kuluttajien mielenkiinnon. Hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi erilaiset sesonkitarjoukset tai ilmainen konsultaatiokäynti pihasuunnittelussa. Mikäli puutarhaliikkeellä on jokin kanta-asiakasjärjestelmä käytössä, voi etuja luonnollisesti suunnata myös näille aktiivisille asiakkaille, sillä he todennäköisesti myös tarttuvat niihin hanakammin. Yksi tärkeimmistä markkinoinnin osa-alueista onkin sen kohdistaminen oikealle ryhmälle ja tarjousten tekeminen riittävän houkuttelevaksi.