Myös kaupat vaativat markkinointia verkossa

Moni yritys luottaa helposti siihen, että kun oma asiakaskunta on vakiinnutettu, ei markkinointiin enää tarvitse käyttää samalla tavoin aikaa. Onkin totta, että alku on kaikista kriittisintä aikaa sille, että asiakaskunnan saa kiinnostumaan yrityksen toiminnasta ja palveluista. Työ ei kuitenkaan lopu tähän, vaan fiksu yrittäjä tietää, että nykyajan kysyntä ja tarjonta heilahtelee kaikilla aloilla, oli kyseessä sitten päivittäistavara-, vaate-, tai puutarha-alan kauppa.

Internet on hyvä markkinointikanava

Oman kohderyhmän määrittäminen on yksi tärkeimmistä asioista markkinointia suunnitellessa ja on hyvä, jos yrityksen perustajalla on tästä käsitys jo heti alussa. Haluaako esimerkiksi puutarhaliikkeen perustaja houkutella asiakkaakseen nimenomaan nuoria kaupunkiviljelijöitä, vai kohdistuuko kauppa enemmän omakotialueille ja pieniin puutarhoihin. Markkinointi voi molemmissa suunnissa tapahtua verkossa, mutta on kuitenkin tiedettävä, minkälaisia sivuja on hyvä käyttää omiin markkinointitarkoituksiin. Kohderyhmät todennäköisesti käyttävät erilaisia kanavia ja siksi markkinointi on osattava suunnata juuri sinne, missä sen kohteetkin ovat.

Markkinoinnin mestarina toimivat casinot, jotka taitavat niin erilaisilla sivustoilla mainostamisen kuin hakukoneoptimoinninkin. Luonnollisesti on tärkeää, että oma domain viittaa selkeästi siihen, mitä sivusto käsittelee ja minkälaisia palveluita se myy. Kuluttajaa saattaa hämmentää, jos esimerkiksi nettikasinoon viittaava domain myykin esimerkiksi mattoja tai siivouspalveluita. Suosittujen kasinoiden sivustoja kannattaakin seurata nähdäkseen esimerkkejä hyvästä markkinoinnista ja muusta kaupallisesta toiminnasta.

Myös fyysisten kauppojen kannattaa mainostaa internetissä

Myös fyysinen kauppa voi mainostaa toimintaansa verkossa ja näin ehdottomasti kannattaakin tehdä. Vaikka kaupalla ei varsinaista internetissä toimivaa myyntiä olisikaan, voi kuluttaja esimerkiksi tarkastella kaupan tuotevalikoimaa verkossa ja valita sieltä etukäteen haluamansa tuotteet. Moni suosii myös niin sanottua maksa ja nouda -periaatetta, jossa asiakas tilaa tuotteet etukäteen kaupan verkkosivuilta ja hakee ne myöhemmin myymälästä valmiiksi pakattuna niin, että hänen tarvitsee ainoastaan noutaa tuote ja maksaa se. Tämä onkin erittäin suosittu palvelu ja toimii myös hyvänä markkinointikeinona, sillä se lisää asioinnin helppoutta ja tuo siten kaupalle positiivista mainetta.

Kauppa voi luonnollisesti myös mainostaa etuja ja tarjouksia omilla nettisivuillaan ja olla aktiivinen erilaisilla somekanavilla saadakseen asiakkaat luokseen. Tämä on myös eräänlaista markkinointia, jonka merkitystä ei tule aliarvioida.