Verkkokauppa kasvaa, mutta ei täysin syrjäytä perinteisiä kauppoja

Digitalisaatio on peruuttamattomasti muuttanut elämää ja vaikuttanut toimintatapoihin myös monella eri alalla. Yksi merkittävimmistä on myynti ja jokainen voi varmasti allekirjoittaa verkkokauppojen lisääntymisen alalla kuin alalla. Nettishoppailun helppous ja vaivattomuus on varmasti yksi merkittävimmistä syistä suosion kasvuun. Yhä useampi myyntiä harjoittava ala onkin siirtynyt liki kokonaan verkkokauppaan, mutta perinteiset kivijalkakaupat eivät kuitenkaan ole väistyneet täysin verkkokauppojen tieltä.

Verkkokaupat ovat nopeita ja vaivattomia

Nykymaailmaa leimaa helposti ajattelu, että nopeus ja vaivattomuus on valttia kaikessa ja tämä pätee myös verkkokauppoihin. Onkin totta, että ostosten tekeminen oman mobiililaitteen tai tietokoneen ääressä on todella nopeaa ja helppoa, eikä aikaa tarvitse tuhlata matkustukseen tai jonottamiseen. Tästä huolimatta fyysisillä kaupoilla on yksi merkittävä etu puolellaan; ne nimittäin tarjoavat ostetut tuotteet käyttöön saman tien. Tämä on hyvä selitys myös sille, miksi kaikkien alojen kauppa ei ole siirtynyt yhtä voimakkaasti verkkoon, esimerkiksi päivittäistavaroita ja ruokaa ostetaan usein tarpeen mukaan, kun taas vaatteita ja elektroniikkaa voi hyvin odottaa muutaman päivän tai viikon.

Kohtaamiset paikan päällä usein välttämättömiä

Joidenkin alojen suhteen sanonta ’älä osta sikaa säkissä’ pitää tietyllä tavalla edelleen paikkansa ja siksi verkkokauppa ei ole saavuttanut kuluttajia yhtä voimakkaasti. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että moni asiakas haluaa nähdä tuotteen käytännössä ja saada ostosten yhteydessä asiantuntijan neuvoja. Verkkokauppa on kuitenkin näilläkin aloilla hyödyllinen, sillä sitä kautta asiakas voi tutustua etukäteen liikkeen tarjontaan ja löytää myymälät, joissa tuotteita on saatavilla. Usein lopullinen ostopäätös syntyy myymälässä, kun tuotteen on nähnyt fyysisesti ja varmistunut sen sopivuudesta itselle.

Tuotteita, joiden sopivuudesta halutaan varmistua paikan päällä ovat esimerkiksi erilaiset puutarha-tuotteet, kuten pihalle istutettavat puun taimet. Luonnollisesti myös esimerkiksi lemmikkieläinten ostaminen on tilanne, jossa verkosta ostaminen on jopa vastuutonta. Kalliit ostokset, kuten autot on usein nähtävä ja kokeiltava paikan päällä. Urheiluvälineet jakavat jossain määrin mielipiteitä, mutta erityisesti esimerkiksi jalkineiden suhteen moni haluaa mielellään sovittaa niitä jo kaupassa ja säästyä näin ylimääräiseltä vaivalta esimerkiksi palautusten suhteen. Onkin siis paljon aloja, joissa verkkokauppa ei ole syrjäyttänyt perinteisen kaupan toimintaa.